كوه و كوهنوردي در تفت - گزارش برنامه صعود به قله توچال (3962 متر)

گزارش برنامه صعود به قله توچال (3962 متر)

سرپرست: علی فلاح

شرکت کنندگان: ۳ نفر (مجید الهی زاده - جواد کاظمی - مصطفی کارگر)

تاریخ اجرا: ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه ۱۳۸۸

مسیر صعود: دربند - پناهگاه شیرپلا - قله توچال

مسیر فرود: قله توچال - ایستگاه هفت تله کابین - پناهگاه پلنگ چال - دره اوسون - دربند

توچال نام يک قله و همچنين بخشي از دامنه رشته‌کوه‌هاي البرز است. دامنه توچال مجاور با شهر تهران و قله آن مشرف به اين شهر است. مشهورترين و پررفت‌وآمدترين پناهگاه‌ها و جان پناه‌هاي توچال به ترتيب از شرق به غرب کلک‌چال، شروين، شيرپلا، توچال، اسپيدکمر و پلنگ‌چال است که همگي آنها مشرف به تهران هستند. تله‌کابين توچال (علاوه بر تله‌سي‌يژ مختصر منطقه دربند) داراي بالابر است و پيست توچال تنها مکان قابل اسکي اين منطقه است. ايستگاه سوم اين تله کابين در 2000 متري از سطح دريا، ايستگاه پنجم در 3000 متري و ايستگاه هفتم در ارتفاع 3700 متري از سطح دريا است. از سال 2003 ميلادي مهمانپذيري به نام هتل "توچال" در ايستگاه هفتم تله‌کابين توچال تکميل و راه اندازي شده است. نماي اين هتل از چوب بوده و به هر دو دامنه البرز (تهران در دامنه جنوبي و روستاهاي شمال و جاده چالوس در دامنه شمالي) اشراف دارد.

مسيرهای صعود از

3-  جانپناه اميری- دره اوسون- ميدان سربند

4-  ادامه خط الراس تا قلل شاه نشين به پلنگچال، دوشاخ- چين کلاغ- سعادت آباد

شرح برنامه:

ساعت ۷:۳۰ دقیقه عصر روز چهارشنبه ۱۳ خرداد با ماشین شخصی یکی از بچه ها به سمت تهران از تفت به راه افتادیم. در طول مسیر اتوبوس هایی که برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی از شهرهای مختلف عازم تهران بودند به وفور به چشم می خورد. ساعت ۱۱ شب در اردستان برای استراحتی کوتاه توقف کردیم و دوباره براه افتادیم. در اتوبان قم تهران که بودیم نزدیکی های حرم مطهر اتوبان را بسته بودند و مجبور شدیم از جاده قدیم تهران که دارای ترافیک سنگینی بود به تهران برویم.ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد برای خواب مهیا شدیم. صبح ساعت ۸ صبح از میدان امام خمینی تهران به سمت دربند راه افتادیم و پس از خرید احتیاجات ساعت ۱۰:۳۰ از ميدان سربند حرکت کرديم. مسير حرکت تماما" پاکوب و بعد از طی 45 دقيقه به پل چوبی رسیدیم که شما را به سمت بند يخچال که منطقه سنگ نوردی می باشد، هدايت می کند ولی برای رسيدن به شير پلا بايد پاکوب را به سمت چپ ادامه می دادیم. زمانی که به ابتدای طنابهای قبل از شيرپلا رسيديم٬ از اينجا به بعد مسير محصور بين کوه در سمت چپ و ميله های و طنابهای حمايت در سمت راست روبه پرتگاه و رودخانه می باشد. در جاهايی از مسير هم نردبان نصب شده است. چشمه ای در مسير وجود دارد که اگر از آن به سمت راست و رو به شرق بروی پس از طی شيبی که پاکوب هم دارد شما را به سمت جانپناه شروين و از آنجا به قله اسپيلت می رساند. در زمستان اين مسير بسيار زيبا و صعودی جذاب دارد. ما طنابها را ادامه داديم که پس از آن آبشار دوقلو و شيرپلا نمايان می شود. ساعت 1۳:3۰ به شيرپلا رسيديم. در آنجا بعد از استراحت و بازدید از امکانات پناهگاه ناهار خوردیم و چون بی خوابی دیشب که در راه بودیم بر ما چیره شده بود٬ تصمیم گرفتیم شب را در این محل بمانیم و کمپ بزنیم. بعد از ساعتی استراحت به بازدید از منطقه و کوهپیمایی در دره چشمه نرگس پرداختیم که سرشار از آبشارهای زیبا با آبی بسیار سرد بود. هوای منطقه نیز خنک و تا حدودی سرد بود چون ۲ شب پیش در ارتفاعات بالاتر برف باریده بود. وقتی در مسیر بازگشت به چادرمان بودیم ناگهان متوجه یک کبوتر شدم که روی زین نشسته بود. هر طوری که بود آنرا گرفتم و با خودمان به چادرمان بردیم. در آنجا یکی از بچه ها تصمیم گرفت آنرا برای عصرانه میل کند!!!! ....... بالاخره وقتی کباب کردن آن تمام شد آنرا خوردیم!!! شب را با صحبت کردن با کوهنوردان و تبادل نظر با آنها و خوابیدن در ساعت ۲۲ ٬ به صبح رساندیم. صبح متاسفانه دیرتر از بقیه بیدار شدیم و در ساعت ۸:۳۰ دقیقه در مسیر صعود به قله قرار گرفتیم.

ساعت 10:۳۰ که مسير باز هم پاکوب می باشد به جانپناه امیری رسیدیم. جانپناه قله از اینجا مشخص بود. مسیری یک ساعته و پرشیب تا قله داشتیم ساعت 1۱:30 قله بوديم.

خوردن مختصری غذا و تنقلات و آشنایی با کوهنوردان زیادی که حضور داشتند و بهره مندی از مناظر بکر و بسیار زیبای اطراف قله نظیر قله سفیدپوش وزیبای دماوند٬ خلنو٬ دوخواهران و ... مارا مبهوت خود کرده بود.

مسیر برگشت را از سمت ایستگاه هفت تله کابین بابرفکوبی سنگین این مسیر برگزیدیم. وقتی به آنجا رسیدیم چون زمان نداشتیم و برای برگشت به تفت باید اقدام می کردیم٬ از اینجا تا ایستگاه ۵ با تله کابین فرود کردیم. از ایستگاه ۵ وارد دره زیر آن شدیم و از مسیری نا متعارف که بعضا در مسیر باید دست به سنگ می شدیم و صخره نوردی می کردیم به پایین آمدیم. تا به دربند رسیدیم. از آنجا نیز به سمت تجریش و میدان امام خمینی و .. براه افتادیم و ساعت ۸:۳۰ شب به سمت تفت روانه شدیم و ساعت ۶ صبح شنبه ۱۶/۰۳/۸۸  تفت بودیم.